شرکت‌های خلاق| نفرات برتر لیگ حافظه سالمندی شهر تهران معرفی شدند

شرکت‌های خلاق| نفرات برتر لیگ حافظه سالمندی شهر تهران معرفی شدند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79826
لیگ حافظه سالمندی شهر تهران توسط شرکت خلاق چلچلی برگزار شد و با معرفی ایده‌های برتر پایان یافت.

این رقابت در راستای شعار روز جهانی سالمند بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری‌های هوشمند با حضور 1700 سالمند بالای 60 سال آغاز شد.

مرحله نهایی این مسابقات، طی مراسمی با حضور 50 نفر به شکل آنلاین برگزار شد که در نهایت، پنج نفر از سالمندان برتر شهر تهران معرفی و از آنان تقدیر به عمل آمد.

 

رقابت 40 روزه

لیگ حافظه سالمندی شهر تهران توسط شرکت خلاق چلچلی و با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران و مشارکت شتابدهنده کاگنوتک، از تیرماه امسال با هدف افزایش دانش سالمندان در حوزه آلزایمر و سلامت شناختی اجرا شد.

در این رقابت‌ها ، سالمندان مناطق 22 گانه تهران در سه کارگاه آموزشی، با محوریت آشنایی با زوال عقل، آلزایمر، کارکردهای شناختی و تمرین‌های تقویت حافظه شرکت کردند.

مرحله آنلاین این رویداد در بستر اپلیکیشن چلچلی، از 13 شهریور آغاز و شرکت‌کنندگان به مدت 40 روز با یکدیگر رقابت پرداختند.

 

تمرینی برای افزایش هوشمندی

چلچلی یک بازی شناختی است که در راستای ارتقای ذخایر شناختی طراحی شده و ویژه گروه سنی بالای 50 سال است. این بازی مبتنی بر مهارت‌های روزمره زندگی است که در آن افراد در قالب برگزاری یک مهمانی، با چالش‌های شناختی مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

در این بازی کاربر باید چالش های شناختی متعددی را برای تدارک مهمانی خود و پذیرایی از مهمانانش پشت سر بگذارد. او برای تدارک این مهمانی ابتدا باید لیست خرید خود را به خاطر بسپارد و به فروشگاه برود و آنها را خریداری کند و بتواند با پولی که در اختیار دارد، هزینه خرید را حساب کرده و تصمیم گیری و حل مسئله خود را به چالش بکشد.

پس از آن برای برگشت به خانه، تاکسی اینترنتی می‌گیرد و برای این اقدام باید آدرسی که برای او خوانده می‌شود را به حافظه بسپارد و روی نقشه مکان‌یابی کند و به این ترتیب حافظه شنیداری و حافظه دیداری فضایی خود را به چالش بکشد.

بعد از آن باید بتواند توالی دستور پخت غذا را به خاطر سپرده و برای مهمانان خود غذا و دسری را که منطبق بر فرهنگ بومی ایران است، تهیه کند. انتخاب مهمانان و شناسایی اسم و چهره آنها از دیگر چالش‌هایی است که باید پشت سر بگذارد و حافظه بازشناسی چهره فرد، مورد هدف قرار می گیرد. به خاطر سپردن توالی اعداد شماره تماس مهمانان و دعوت از آنان نیز حافظه عددی بازیکن را تقویت می کند.

 

تقدیر از 5 سالمند

چلچلی در 40 مرحله، از ساده به دشوار دسته‌بندی شده و فرد بر اساس عملکرد خود در بازی، امتیاز کسب کرده و با هم‌سالان خود به رقابت می‌پردازد.

اختتامیه این رویداد در سالن اجتماعات باغ کتاب با حضور حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران و دکتر علامه رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان برگزار شد و طی آن، از پنج سالمند برتر شهر تهران تقدیر به عمل آمد.

در این رقابت، خانم مرضیه نهمار، 60 ساله از منطقه 5، رتبه اول لیگ حافظه سالمندی شهر تهران را کسب کرد.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری‌های شناختی| سالمندان آلزایمر را فراموش می‌کنند
فناوری‌های شناختی| سالمندان آلزایمر را فراموش می‌کنند
00/09/30 - 11:18
1700 سالمند با دانش حافظه و کارکردهای مغز آشنا شدند
1700 سالمند با دانش حافظه و کارکردهای مغز آشنا شدند
00/06/22 - 15:24
تغییرات درگذر از بزرگسالی به سالمندی؛ بانک داده‌های ترکیبی حافظه ایجاد می‌شود
تغییرات درگذر از بزرگسالی به سالمندی؛ بانک داده‌های ترکیبی حافظه ایجاد می‌شود
99/03/11 - 11:25
بیشتر بخوانیم